BUDAPEST, ADRIA PALOTA 2019
Az Adria Palota tervezői koncepciója egy
teljes, átfogó épület felújítás és restaurálás, amelyet a három új személylift
(két beltéri és egy kültéri), az új tetőidom és tetőtér beépítés egészít ki új
építészeti elemekkel. Ezek az elemek azonos anyaghasználatúak, jellemzően
könnyed fém és üvegszerkezetűek, így karakteresen elkülönülnek a műemléki
épülettől, de ugyanakkor egy kompozíciót alkotnak vele. A tetőidom a háborús
károk utáni helyreállításkor teljesen megváltozott. Feltehetően az eredeti
faszerkezetet használták egy egyszerűbb forma visszaépítésére. A beruházói szándék
szerinti tetőtér beépítést csak a tetőidom átalakításával, szerkezeti
újragondolásával lehet megoldani.
A belső udvar irányába (a már egy szakaszon
megvalósult rész folytatásaként) az eresz megemelésével a tetőteret jobban
használhatóvá kívánjuk tenni. Ez az emelés az utcai frontokon nem látszik. Az
utca irányába a gerincek és a párkányok magassága érintetlen marad. Ez alól
kivétel a manzárd kupola tetőidomának visszaállítása. A Meining Artúr, a
Szabadság tér szimmetria tengelyére szimmetrikus kompozícióban képzelte el a
két, manzárdos, körkupolás épületet. Az Adria palota hiányzó, megsérült
tetőzete ezt a fontos városképi szempontból elegáns és nagyvonalú megoldást már
nem mutatja. Ennek a tetőidomnak a visszaállítása az építészeti koncepció egyik
legfontosabb elképzelése.
A manzárd kupola eredeti formájáról kevés
információnk van. Mindössze egy nem túl részletes metszetre és egy jó
felbontású fényképre hagyatkozhatunk. A manzárd kupola timpanon mögötti részén
és a kupolatérben is ki szeretnénk tekinteni a lakásokból. Ehhez egy különleges
szerkezetet szeretnénk használni. Ez a kompozit üvegszerkezet, amely két
üveglap közép elhelyezett árnyékoló fémhálóból áll. A tető így megőrzi kívülről
a fémes csillogását, színvilága a fémtetőéhez igazodik. A belső udvari
homlokzaton új szintként megmutatkozó tetőtérbeépítés homlokzati
anyaghasználata eltér az épület többi részétől, így is különválasztva a
történeti és új építési periódusokat. A függőfolyosók rendszere folytatódik az
új szinten is azzal a különbséggel, hogy a kis szögű törések helyett finoman
ívelt a vonalvezetése. A homlokzat anyaga kerámia és fém.
A belső udvar új hozzáépítései a történeti
épület üveg télikertjeinek „ránövés”-szerű megformálására reagálnak, annak
modern átiratai. A belső udvaron így a Meining Artúr-féle íves, fél és első
emeleti üveg orangerie mellé, ahhoz hasonló, de üvegezésében eltérő három új
üvegtömeg kerül. A lift, a középső Szabadság téri és a Vécsey utcai lakások
zárt terasza. A függőfolyosó felett körben előtető védi a közlekedőket. Ennek
az üvegtetőnek a „bővülete” az új télikertek teteje is egyben.
A védett műemléki belső terek mind
restaurálandóak, hiányzó falburkolati, mennyezeti elemek (fa, festés, márvány,
mészkő, gipsz) pótlandóak az egyes restaurátori műleírások alapján.
Padlózatokat mindenhol új fapadlóra cseréljük, kivéve a védett padlójú terekben
(díszlépcsőház, Márvány terem márvány mozaik padlója, Főlépcsőház terazzoja,
Függőfolyosók csempéje). A tereket indirekt rejtett fényekkel és modern
csillárokkal, állólámpákkal fogjuk megvilágítani, hogy a legkevésbé sértsék a
tér eleganciáját, értékét.
Kis Péter, Tóth Anikó, Sinkovics Brigitta,
Starkbauer Lilla, Rantal Gábor, Bíró Bianca, Suba-Faluvégi Szilárd, Demény Ilka
Látványtervezés: Lovas Lars