Clark
Ádám Tér
Budapest Duna-parti látképének egyik
legkülönlegesebb és legmeghatározóbb eleme a Clark Ádám tér és környezete.
A tér még ma, a háborús pusztításokat
követően is abban a szerencsés helyzetben van, hogy építészeti/városi
karakterének fő alakítói kivétel nélkül mind a XIX. század egy-egy jelentős
mérnöki alkotásai: a két part között átívelő legrégibb budapesti híd, a Széchenyi
Lánchíd; a híd tengelyének meghosszabbításaként a Budai Váralagút; valamint a
Várhegy meredek oldalán emelkedő különleges vasút, a Budavári Sikló.
Ezek a mérnöki
szerkezetek mind a korabeli városfejlesztési tervek egy-egy fontos állomásai
voltak, hiszen a modernizálódó Budapest identitását meghatározó jelentős
pillanatokról őriznek emléket.
Széchenyi Lánchíd
Az első cölöpöt – az 1839-es két
próbacölöpöt nem számítva – 1840. július 28-án verték le a budai
mederpillérnél. Több ezer (kb. 7000) cölöpöt vertek le, melyek nagy része ma is
a Duna fenekén nyugszik. A cölöpök szlavóniai fenyőfából készültek, végükön
vassarukkal. A cölöpverést verőkossal hajtották végre, egy cölöp leverése
átlagban 400 ütéssel történt. Ez a munkafolyamat kb. 2 évig tartott, 800 munkás
részvételével, köztük szép számmal voltak angolok is.
Miután a gödörből, a jászolgát belsejéből
kiszivattyúzták a vizet, megkezdték az alapozást, melyhez téglát, homokkövet és
cementet használtak. A téglát a pesti és óbudai téglavetőkből, a homokkövet
Vácról és Sóskútról szállították. A pillérek felmenő falazatainak burkolata
mauthauseni faragott gránitkő. Elsőnek a pesti hídfő alapgödre készült el, ahol
1842. augusztus 24-én megtartották a Lánchíd alapkőletételi ünnepségét.
A hídfőknél található a lánckamra - ahol a
láncok lehorgonyzása történt - és a lánccsatorna. A leérkező láncvégeket erős
vastömbök (lehorgonyzó öntvény) horgonyozták le a kamrák falához támaszkodva. A
lehorgonyzáshoz szükséges acéltömböket Bécsből szerezték be, az öntöttvas
részeket Magyarországon állították elő. 1848. március 28-án kötötték be az első
láncvéget a pesti lánckamrába.
A hídfőkkel párhuzamosan a pilléroszlopok is
épültek. A pilléroszlop (pillér és kapuzat) tetején látható a két láncnyereg,
itt kellett átvezetni a láncot. A láncok felemeléséhez szükséges erőt a pesti
parton telepített gőzgép fejtette ki hatszoros csigasor közvetítésével.
A láncok lemezkötegekből
álltak, egy kötegben tizenegy, illetve tíz lemez volt. A lánclemezek Angliában
készültek kovácsoltvasból, és vízen szállították Magyarországra. Angliából az
első küldemény vasanyag 1846. október 2-án indult el, és 1847 folyamán
érkezetek meg a láncok, még ebben az évben megkezdődött a láncok felhúzása. A
pályaburkolatot tölgyfa pallókra helyezett fakockák alkották. A járdák
andrás-keresztes fakorlátjai fából készültek, vas keretben.
Budai
Vár Alagút
“Az Alagút építése 1853. február 10-én két irányból
kezdődött, a pest-budai polgárok aggodalma közepette: összeér-e vajon a két
furat? Azt beszélték, hogy a munkások majd egymást fogják keresgélni a hegy
belsejében, ezért a Helytartótanács először egy egy méter széles próbaalagút
ásását írta elő. Clark mindezen csak nevetett s a tetőn, a Szent György téren
mélyített 39 méter mély aknából is hordatta ki a sziklát. Az előírtnál nagyobb
iránytárnát épített, majd angol módszer szerint 3-4 méterenként függőleges
feltöréseket készített, a főte (a bányatérséget általában „felülről” a
bányatérségben járók feje fölött lehatároló kétdimenziós kőzetfelület) alatt új
járatot hajtott, végül kialakította a két oldalt.”
A Várhegyet hét és fél hónap alatt fúrták át
9,5 méter szélesen, 349,66 méter hosszban. A középen 7,83 méteres magasság a
bejáratokig 10,6 méterre nő a világítás érdekében - bent így is gázlámpákra
volt szükség. Az Alagút 1,8 százalékkal, 6,1 métert lejt a Duna felé, ez
megoldja a vízelvezetést. A kifejtett követ a dunai rakpart építéséhez adták
el, a 82-100 cm vastag patkóalakú téglaboltozatot később csempével borították.”
Az egymással szemben indított vágatok tehát
találkoztak, ezáltal a munka is felgyorsult. Clark a Helytartótanács
rendeletét, hogy próbaképpen először csak két egy-egy méter széles alagutat
építsenek ki, figyelmen kívül hagyta. A Szent György téren mélyített 39 méter
mély aknából is hordatta ki a sziklát, majd az előírásban foglaltaknál
lényegesen nagyobb keresztmetszetű iránytárót épített.
Az angol alagútépítési módszert követve
ebből a táróból 3-4 méterenként függőlegesen fölfelé feltöréseket készíttetett,
majd az alagút leendő mennyezete alatt újabb járatot vájatott, utána pedig
kialakíttatta az alagút két oldalát. Az, hogy az alagút közepén a mennyezetnél
alacsonyabb volt, mint a két kijáratnál, különleges megoldásnak számított,
mivel így jobban behatolhatott a napfény az építménybe. A megvilágítást
kezdetben olajmécsesekkel, később pedig petróleumlámpákkal biztosították.
Budavári
Sikló
A Lánchíd budai hídfőjénél, a budai Vár
tövében lévő, az Alagút melletti üvegkabinos közlekedési eszköz először
1870-ben indult útjára. A Budavári Sikló Európa második ilyen létesítménye volt
a maga idején. Gróf Széchenyi Ödön kezdeményezte 1867-ben, a franciaországi
Lyonban látott példa nyomán, hogy a Várhegy lejtőjére gőzhajtással működtetett
kötélvontatású vasút épüljön. A jármű 75 éven át hibátlanul működött, 1873-ban
egy év alatt 1,5 millió utast szállított, 1943-ban a bevétel elérte a kétmillió
forintot. Időközben a siklót többször is átalakították, de a gépészeti rész
érintetlen maradt 1944 végéig, amikor az ostrom idején, az év utolsó heteiben a
felső állomást és a kocsit bombatalálat érte.
A
gőzgépet az alsó állomáson helyezték el, a kilenc láb (mintegy 2,7 méter)
átmérőjű hengerre tekeredő kötél fent kötötte össze a két kocsit. Ezzel a
gravitációt használták ki, mert a két kocsi egymást egyensúlyban tartja,
többletenergiát csak mozgatásuk igényel. A Sikló jelentőségét az adta, hogy
akkoriban majd minden közhivatal a Várban működött, s ez volt az egyetlen
tömegközlekedési eszköz, amellyel a hegyre fel lehetett jutni.
A Sikló igazi műszaki újdonság, a Lyonban átadott után a második ilyen
építmény volt a világon. A Siklót ma 54 kW-os villanymotor hajtja, az indítás
és a leállítás is automatikus. A 2,9 méter átmérőjű hajtókerékkel, 29 mm-es
drótkötéllel működő vonóberendezés most a felső állomásra került. A pálya 101
méter hosszú, a szintkülönbség 50,5 méter, a pálya 30 fokos. A 3 nyolcszemélyes
(összesen 24 fő szállítására alkalmas), az eredetiek pontos másaként, lépcsősen
kialakított kocsi normál, 1435 mm nyomszélességű pályán, ragasztott síneken
fut, az üzemeltetést 4 fő látja el. A legnagyobb sebesség: 10,8 kilométer/óra,
a menetidő: 43 másodperc.
Ybl
Miklós - Budai Takarékpénztár
A Clark Ádám tér axisként helyezkedik el e három
hangsúlyos építészeti alkotás között. A tengely felől szemlélve a tér a
három építészeti elem közötti nyugvópont. A Fő utca lezárásaként ebben a
téri struktúrában egy hiányt találunk. A foghíjtelek helyén álló egykori Budai
Takarékpénztár impozáns épülete 1862-től egészen a II. Világháborúban
elszenvedett bombatalálatokig, majd 1990-es évekbeli teljes bontásáig a
hídról leérkező és az Alagút felé továbbhaladó közlekedési tengely térfalaként
szolgált.
Az Ybl Miklós tervei alapján készült,
neoreneszánsz stílusú vízivárosi bankfiók a szabadságharc leverését követő
hosszú építkezési szünet után az első nemesebb épület Budapesten, az újra
felpezsdülő kulturális élet helyszíne. Alsó szintjén működő Kávéházát az
akkori közélet alakítói gyakran látogatták. Számtalan művész törzsvendége volt
a kávéháznak, 1927-től itt találkozott heti rendszerességgel a
Nyugat című irodalmi lap szerkesztősége Babits Mihály és Móricz Zsigmond
vezetésével.
A kávéház fogalommá vált, így amikor az épület a
második világháborúban ért bombatalálatok miatt félig lebontásra került,
egyik épen maradt szárnyában egészen az 1990-es évekig Lánchíd presszó néven
tovább üzemelt.
Az épület második emeletét díszítő
öntöttvas armatúrás oszloprend az addig ismeretlen konstrukció első hazai
megjelenésének példája.
Budapest a XIX. század második felében virágkorát
élte: igazi nagyvárosi nyüzsgés jellemezte, a város nőni kezdett, fejlődése
lendületet kapott. Körutak épültek, bennük lakótömbök, bérházakkal és
bérpalotákkal, a külvárosokban villanegyedekkel.
Fejlődtek a gyárak is, amelyek kiszolgálták a növekvő
vasútépítkezéseket, a dunai gőzhajózást, és minden olyan mérnöki teljesítmény
létrejöttét segítették, amelyek a közlekedés felgyorsulásának termékei.
A Clark Ádám tér olyan különleges pontja
a városnak, ahol ezek az egyedi, és nagyratörő vágyak a kísérletezés
izgalmával párosulva hihetetlen mérnöki alkotások létrejöttéhez vezettek.
Építészeti
Geometria
Különleges mérnöki gondolkodást igényel annak a
foghíjteleknek a beépítése is, amelyre Anthony Gall építészmérnök tervei
alapján hotelt képzelt el a tulajdonos. A tervező a lebontott eredeti épület
nyomán maradó, de csökkentett méretű telek adottságait nem a beszorított
helyzet megoldása felől közelítette meg, hanem épp ellenkezőleg: olyan
archaikus szerkesztési elvet követett, amely a tér felé legyezőszerűen
megnyitott, a város látképe felé forduló tereivel a hiányzó negyedik pólusként
ékelődik be az épülettömb lezárásaként a két lakóépület közé.
A tervező szerkesztési gondolata azzal a mérnöki
szigorúsággal ad alapot az építészeti koncepciónak, mint amellyel az ókori
épületszerkezetek kialakítása is történt.
A ókori dór, ión vagy korinthoszi oszloprendek
kannelúrás kialakítása a szerkezeti funkció mellett mindenkor nagy esztétikai
jelentőséggel is bírt. A kolumnák olyan függőleges szerkezeti elemek, amelyeket
elsősorban reprezentatív épületegyütteseknél alkalmaztak. A kannelúrák
függőleges barázdáinak dinamikáját a dór oszloprendben az elkeskenyedő élek, a
ión és korinthoszi pilléreknél pedig a kivájt negatív rovátkákat összekötő
keskeny lemezek adják.
A hotel épületének tervezője ehhez hasonló mérnöki
elvet idézett vissza a sugaras szerkesztés örökségével játszó koncepciójában,
amely egyben az egykori Budai Takarékpénztár elpusztult építészettörténeti
jelentőségű belső árkádsorának kiképzését is visszaidézi.
Belsőépítészeti koncepció
Az
egymásra rakódó építészeti emlékek folytatásaként kialakított belsőépítészeti
koncepciónk nem csupán az épület geometriai szerkesztését kívánja
továbbgondolni, hanem a hárompólusú tér karakterét meghatározó jelentős mérnöki
teljesítmények parafrázisaként egy negyedik létrehozására tesz kísérletet.
Mindhárom mérnöki alkotás olyan légkörben született,
amely a fejlődő ipar és művészetek találkozásának ilyen csodálatos eredményeit
hozta létre, belsőépítészeti koncepciónk hívószava így az “art and industry”
jelzőket kapta.
"Húr" koncepció
Magyarországon
az 1800-as évek közepén nagy léptékben fejlődött a szállítással, gépgyártással
kapcsolatba kerülő iparágak fejlődése, az évszázad közepére pedig
megduplázódott az ország nyers- és öntöttvas termelése. Széchenyi István erről
így ír William Thierney Clark mérnöknek 1842-ben: “... egy emelkedőben
lévő országban a Duna partjain igazán kétlem, hogy bármi előnyösebb lehetne,
mint jó vasművek.”
Clark az az angol hídtervező és építőmérnök volt, aki
ekkor már javában dolgozott a Lánchíd építészeti tervein, amelyben nem a
hagyományos boltozott híd megépítését javasolta, hanem egy korszerű,
acélpászmákat használó technikával kívánt kísérletezni, amelyhez akkoriban még
szakértőként sem értettek a magyar mérnökök. A tervet Széchenyi sikeres
bátorítására mégis támogatták a magyar döntéshozók, így valósulhatott meg végül
a háromnyílású lánchíd terve.
A terv egy olyan mérnöki leleménnyel dolgozik, amely az
acél feszítőképességének az erejére épül. A feszítés alapgondolata, egy acélhúr
kifeszítése két pont között esztétikailag is olyan energiát hordoz, olyan
feszültségállapotot modellez, amely jellemzője, ha úgy tetszik, jelképe is
lehetne annak a kornak, amely engedte létrejönni az olyan fantasztikus mérnöki
teljesítményeket, mint amelyek éppen itt, a Clark Ádám téren találhatók meg egy
helyen: a Széchenyi Lánchíd, a Budavári Sikló és a Budavári Alagút építményeit.
Belsőépítészeti alapvetésünkben szeretnénk
továbbgondolni ezt az erőt, és a feszítésnek, a kifeszített húrnak többféle
megjelenési formáját kihasználva térképző elemet létrehozni. A pászmák
megjelenését elsősorban acél és egyfajta fémötvözet, nemesfém
felületmegjelenéssel képzeltük el, mint a réz, arany, ezüst, kék acél, és
fekete acél felületek és színek.
A homlokzat textúrája
Az acélhúrok az épület külső felületein és a belső
udvaron a homlokzat struktúráját határozzák meg oly módon, hogy az eredeti
homlokzatburkolat tömör és átlátszó felületeit váltják fel átlátszó és
félig áttetsző felületekre, megtartva a tervezett kőburkolat osztását. A
korábbi tömör burkolat három fő geometriai síkját használva referenciasíkként a
pászmákból hol sűrűbb, hol ritkább szövésű felületeket alakítunk újra, amelyek
az épületszerkezet által meghatározott és funkcionálisan szükséges
lyukarchitektúra monotonitását oldják.
A fémszálakból szőtt “városi” szövet magán hordozza a
textil anyagok felületi játékosságát, és a különböző minőségű, színű és anyagú
pászmák egymáshoz feszítése megengedi, hogy a szabadon formált kisebb
felületekből összeálló homlokzati kép mind közelről, mind távolról, akár a
pesti oldalról szemlélve is oldja a nagyméretű sík homlokzatfelület
egységességét.
A húrok a feszítések hatására olyanná válnak, mintha
az egész épület függesztő művei lennének. Nem dekorációk, hanem magának az
épületnek a részei. Meghatározó geometriai pontokból indulva és oda érkezve az
épület szerkesztésének hozadékaivá válnak, ízesülve a főbb épületszerkezeteket
és tereket létrehozó mérnöki szerkesztési elvvel.
Az épületen belül a húrok több különféle léptékben és
formában jelennek meg. Egy részük kívülről, a homlokzati struktúrából átemelve
a belső terekben is nagyobb térhatároló szerepet játszik, a pászmáknak azt a
tulajdonságát kihasználva, hogy különböző sűrűséggel egymáshoz érintve sok
különféle áttört térelválasztás hozható létre.
A belső terekben, a hátsó homlokzat fénygazdagságának
elérése érdekében, elsősorban világos tereket hozunk létre, ezek kialakítását
is segíti a változó tömörségű térhatároló elemek használata.
Belső textúrák
A
külső és a belső tér így valójában eggyé válik a felhasznált szerkezetek és
anyagok okán. Az áttört felületek nyitottá, hívogatóvá teszik a földszinti
belső tereket, így alakítva az utcaszinti funkciókat egyfajta közös térré. A
különböző minőségű terek - akár a privát vagy nyitott igényű funkciók is -
kialakíthatók a változó sűrűségű pászmák segítségével.
A felhasznált anyagoktól függően a homlokzaton
alkalmazott, súlyosabb anyagok a belső térben akár könnyed hatásúakká is
válhatnak más minőségű szálak szövésével. A közösségi terekben a kisebb
keresztmetszetű, de még mindig tartós fém anyagokat használjuk, a privát
lakószobákban pedig a kellemesebb, lágyabb anyagokat alkalmazzuk, amelyből akár
a textilszövések sűrűségéig és részletgazdagságáig is eljutunk.
Világítási koncepció
A koncepció három eltérő világítási
elemből áll:
1. Világító húrok - a
különböző terek közötti elválasztások és eltérő karakterek kihangsúlyozására. A
húrok színe és fényereje változtatható.
2. Felületek derítő világítása
- mint általános világítás. A felületek színe és fényereje változtatható.
3. Helyi fények - az eltérő
funkciójú terek használatának időbeli kiemelésére.
A fényforrások a terekben
található mobiliákra vannak elhelyezve. Az elemek variálásával különböző
világítási képek állíthatóak be a terek eltérő használatának kiszolgálására.
A szemlélődés terei
Akár a közös terekről, akár a privát
terekről gondolkodunk, mindkettőben az épület legyezőszerűen feltáruló,
alapvető geometriai szerkesztése által felkínált szemlélődés gesztusa áll. Egy
oldott hangulatú nézelődés, figyelés ez. Kitekintés a városra, zavartalanul,
akadályok nélkül, segítve a funkciók megfelelő elhelyezésével.
A recepció és a lobbi terét így a bejárat
mellé helyeztük oly módon, hogy az épület legnyújtottabb terét adjuk a
megérkezés, pihenés, várakozás, találkozás terének. Itt található az a
képzeletbeli csomópont is, amely az épület belső pólusai felé irányítja a
vendéget. Az üzlet mögött, de még az épület homlokzatához húzódva
helyeztük el az egykori épület kulturális színtere, a Kávéház hagyományait
továbbgondoló Kávézó vagy Bár terét. A vendéglátó funkciókat egymáshoz közel
tartva ugyaninnen nyílik az étterem elegáns belmagasságú tere, amely az egész
hátsó homlokzat nyugodt, visszavonultabb és csendesebb részét foglalja el.
Innen nyílik kilátás a kertre, amely nyáron
teljes mértékben az étterem és a kávézó hűsebb, kellemesebb szabadtéri
vendégtere lesz. Egy másfajta szemlélődés ez, ahol az udvarból feltekintve a
homlokzaton induló sugaras szerkesztés hirtelen érthetővé válik egy impozáns
méretű, világítótest és rács összefonódásából képződő, lebegő hatású tárgy
segítségével.
A hotel lakószobáit szintén alapvetően a
zavartalan szemlélődésre alakítottuk ki. A bútorok elhelyezésének illetve
tájolásának szempontjai is ez alá rendelve születtek meg.
A homlokzathoz közel található tehát minden
olyan tárgy, amely alkalmas arra, hogy többféle különböző szemlélődésre
nyújtson lehetőséget a lakóterünkből. Pihenő, tisztálkodó, találkozó,
beszélgetésre alkalmas bútorok váltakozva találhatók a homlokzati hatalmas
üvegfelületek mellett, de ugyanezzel a változatossággal készülnek a szoba
alapterületei és formái is.
Kialakítottunk olyan szobákat, amelyek - az
eddigi összalapterületek megtartásával - két teljes homlokzati egységet
birtokolnak. A homlokzati formálás egyik erős gesztusa, a sugaras szerkesztés,
és az ebben rejlő téri lehetőségek, például a szögtöréssel létrejövő lakóterek
és a kilátást meghatározó a minél szélesebb látószög megléte olyan építészeti
elv, amelyet mindenképp használnunk szükséges a szobák kialakításánál. Emellett
az egy homlokzati egységgel rendelkező lakószobáknál az alapterület formálása,
és az alkalmazott szemlélődő pontok kialakítása ad lehetőséget a hasonló
térélmény létrejöttéhez.
Anyagok
A hotel belső tereiben alkalmazott anyagokkal
kapcsolatos elveink elsősorban tehát az épület geometriai szerkesztését
meghatározó húrok kiképzéséből jöttek létre. Húrként használunk erős
teherbírású pászmákat, drótfonatokat, acélhuzalt és acélrudat.
Ezeknek az anyagoknak és szerkezeteknek a megjelenése
mind messziről szemlélve, mind közelről érzékelve izgalmas, és anyagszerű, nem
válik díszletté vagy dekorációvá. Ezen felül azokban a terekben, amelyek a
finomabb, lágyabb megjelenést igénylik, ahol a fizikai érintkezés könnyedebb
anyagkezelést szükségeltet, ott a pászmáknak, szálaknak olyan formáit és
anyagait használjuk, amelyek tartósak, de nem robusztus megjelenésűek, hanem
inkább a textilszálakra, a szövésre, a fonásra, a sodrásra, kézműves
technikákra emlékeztetnek, illetve egyedi tárgyakként kialakítva bizonyos
hagyományos iparművészeti technikák felhasználásával kézműves termékek is
megjelennek.
A Néprajzi Múzeum gyűjteményében keresgélve olyan
tárgyi emlékek után kutattunk, amelyek elfeledett technikákat elevenítenek fel,
mint például a cérnaképek, a szögképek és egyes szövési technikák. A lakószobák
karakterét ezek felhasználásával alakítjuk ki.