hu en

Budapest, Adria Palota 2019

BUDAPEST, ADRIA PALOTA 2019

Az Adria Palota tervezői koncepciója egy teljes, átfogó épület felújítás és restaurálás, amelyet a három új személylift (két beltéri és egy kültéri), az új tetőidom és tetőtér beépítés egészít ki új építészeti elemekkel. Ezek az elemek azonos anyaghasználatúak, jellemzően könnyed fém és üvegszerkezetűek, így karakteresen elkülönülnek a műemléki épülettől, de ugyanakkor egy kompozíciót alkotnak vele. A tetőidom a háborús károk utáni helyreállításkor teljesen megváltozott. Feltehetően az eredeti faszerkezetet használták egy egyszerűbb forma visszaépítésére. A beruházói szándék szerinti tetőtér beépítést csak a tetőidom átalakításával, szerkezeti újragondolásával lehet megoldani.

A belső udvar irányába (a már egy szakaszon megvalósult rész folytatásaként) az eresz megemelésével a tetőteret jobban használhatóvá kívánjuk tenni. Ez az emelés az utcai frontokon nem látszik. Az utca irányába a gerincek és a párkányok magassága érintetlen marad. Ez alól kivétel a manzárd kupola tetőidomának visszaállítása. A Meining Artúr, a Szabadság tér szimmetria tengelyére szimmetrikus kompozícióban képzelte el a két, manzárdos, körkupolás épületet. Az Adria palota hiányzó, megsérült tetőzete ezt a fontos városképi szempontból elegáns és nagyvonalú megoldást már nem mutatja. Ennek a tetőidomnak a visszaállítása az építészeti koncepció egyik legfontosabb elképzelése.

A manzárd kupola eredeti formájáról kevés információnk van. Mindössze egy nem túl részletes metszetre és egy jó felbontású fényképre hagyatkozhatunk. A manzárd kupola timpanon mögötti részén és a kupolatérben is ki szeretnénk tekinteni a lakásokból. Ehhez egy különleges szerkezetet szeretnénk használni. Ez a kompozit üvegszerkezet, amely két üveglap közép elhelyezett árnyékoló fémhálóból áll. A tető így megőrzi kívülről a fémes csillogását, színvilága a fémtetőéhez igazodik. A belső udvari homlokzaton új szintként megmutatkozó tetőtérbeépítés homlokzati anyaghasználata eltér az épület többi részétől, így is különválasztva a történeti és új építési periódusokat. A függőfolyosók rendszere folytatódik az új szinten is azzal a különbséggel, hogy a kis szögű törések helyett finoman ívelt a vonalvezetése. A homlokzat anyaga kerámia és fém.

A belső udvar új hozzáépítései a történeti épület üveg télikertjeinek „ránövés”-szerű megformálására reagálnak, annak modern átiratai. A belső udvaron így a Meining Artúr-féle íves, fél és első emeleti üveg orangerie mellé, ahhoz hasonló, de üvegezésében eltérő három új üvegtömeg kerül. A lift, a középső Szabadság téri és a Vécsey utcai lakások zárt terasza. A függőfolyosó felett körben előtető védi a közlekedőket. Ennek az üvegtetőnek a „bővülete” az új télikertek teteje is egyben.

A védett műemléki belső terek mind restaurálandóak, hiányzó falburkolati, mennyezeti elemek (fa, festés, márvány, mészkő, gipsz) pótlandóak az egyes restaurátori műleírások alapján. Padlózatokat mindenhol új fapadlóra cseréljük, kivéve a védett padlójú terekben (díszlépcsőház, Márvány terem márvány mozaik padlója, Főlépcsőház terazzoja, Függőfolyosók csempéje). A tereket indirekt rejtett fényekkel és modern csillárokkal, állólámpákkal fogjuk megvilágítani, hogy a legkevésbé sértsék a tér eleganciáját, értékét.

 

Kis Péter, Tóth Anikó, Sinkovics Brigitta, Starkbauer Lilla, Rantal Gábor, Bíró Bianca, Suba-Faluvégi Szilárd, Demény Ilka

Látványtervezés: Lovas Lars

BÍRÓ BIANCA  BUDAPEST  DEMÉNY ILKA  ÉPÍTÉS ALATT  KIS PÉTER  LOVAS LARS  RANTAL GÁBOR  REKONSTRUKCIÓ  SINKOVICS BRIGITTA  STARKBAUER LILLA  SUBA-FALUVÉGI SZILÁRD  TÓTH ANIKÓ